چای زنجبیل و طرز تهیه آن به سه روش

zanjebil

هر چند زنجبیل را می توان به شکل های مختلفی مصرف نمود، اما چای زنجبیل یا همان دمنوش زنجبیل یکی از متداول ترین و شناخته شده ترین صورت های مصرف زنجبیل است. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله به بررسی طرز تهیه چای زنجبیل بپردازیم. روش های مختلفی بر تهیه چای زنجبیل وجود دارد، که هر یکی تفاوت هایی با دیگر روش ها دارد، به همین دلیل ما به یک روش بسنده نکرده، و طرز تهیه چای زنجبیل به روش های مختلف را در این مطلب گنجانده ایم. با در ادامه این مقاله با موضوع طرز تهیه چای زنجبیل یا دمنوش زنجبیل همراه شوید.

مقدمه

زنجبیل دارای فواید فراوانی است و ما در مقاله خواص زنجبیل به صورت مفصل به این موضوع پرداخته و ۱۴ خاصیت زنجبیل را به همراه توضیحات لازم بیان نموده ایم. از جمله مهم ترین فواید زنجبیل می توان به کاهش وزن و لاغری به کمک زنجبیل، کمک به هضم غذا، درمان تهوع، کاهش قند خون و موارد بسیار دیگر اشاره نمود که به تفصیل در مقاله خواص زنجبیل در مورد هر یک از آنها بحث شده است، اما در اینجا می خواهیم طرز تهیه چای زنجبیل یا دمنوش زنجبیل را آموزش دهیم.

طرز تهیه چای زنجبیل (دمنوش زنجبیل)

طرز تهیه چای زنجبیل: چای زنجبیل ساده

در این قسمت اولین روش تهیه دمنوش زنجبیل توضیح داده می شود.

مواد لازم:

  • ریشه زنجبیل تازه – تقریبا ۳ انس (۸۵ گرم)
  • آب جوش – تقریبا ۳ فنجان
  • عسل یا شربت افرا یا شکر قهوه ای – به عنوان طعم دهنده و شیرین کننده (در صورت تمایل)
  • سیب یا لیمو (در صورت تمایل)

طرز تهیه:

ریشه زنجبیل را به دقت و خوب با آن بشویید.

سپس زنجبیل را پوست کنده، آن را به قطعات نازک و کوچک برش بزنید. برش زدن را به دقت انجام دهید تا همه قطعات تقریبا هم اندازه باشند. اگر زنجبیل به خوبی

شسته شده باشد، کندن پوست آن اختیاری است.

حال آب را بر روی اجاق بگذارید تا جوش بیاید.

گام بعد را به روش های مختلفی می توان انجام داد که می توانید بسته به سلیقه خود از یکی از روش ها پیروی کنید. این روش ها عبارتند از:

روش اول: تکه های زنجبیل را درون یک قوری ریخته، و آب جوش را روی آن بریزید. سپس درب قوری را بگذارید تا هم از سرد شدن سریع آن جلوگیری شود و هم عطر و بوی چای خارج نشود. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا چای زنجبیل دم بکشد.

روش دوم: در این حالت به جای اینکه آب را درون کتری بجوشانید، آن را درون قابلمه ریخته و تکه های زنجبیل را به آن اضافه کنید و سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی اجاق آن را حرارت دهید و بجوشانید. سپس اجاق را خاموش کنید و ۵ دقیقه صبر کنید تا چای زنجبیل دم بکشد.

روش سوم: در این روش تکه های زنجبیل تهیه شده را درون یک صافی چای توپی (نوعی صافی چای به شکی کروی که چای درون آن ریخته می شود و سپس بسته می شود تا مواد داخل آن خارج نشود) بریزد و حدود ۱۵ دقیقه آن را درون یک فنجان آب جوش قرار دهید (مانند چای کیسه ای. بهتر است از یک فنجان درب دار برای این منظور استفاده کنید تا در مدتی که چای زنجبیل درون فنجان دم می کشد، حرارت و عطر و بوی آن خارج نشود و گرم باقی بماند.

 مقاله مرتبط:   طرز تهیه خیارشور – خیارشور یک روزه و فوری خانگی به ۵ روش

حال چای زنجبیل آماده است و می توانید در صورت تمایل مقداری ماده شیرین کننده (عسل یا شربت افرا یا شکر قهوه ای) به آن اضافه کرده، چای را بنوشید و از طعم و بو و خواص فراوان آن بهره مند شوید. می توانید چای این چای زنجبیل را به صورت داغ بنوشید تا منتظر بمانید تا کمی خنک شود یا اینکه بگذارید کاملا سرد شود و سپس از را مصرف نمایید.

طرز تهیه چای زنجبیل: چای زنجبیل با شیر

در بخش قبل طرز تهیه چای زنجبیل ساده توضیح داده شد، که می شد به شکل های مختلف دمنوش را تهیه نمود، اما در اینجا یک روش دیگر آماده کردن چای زنجبیل معرفی می گردد که در آن از شیر استفاده می شود.

مواد لازم:

  • زنجبیل تازه برش زده شده – ۳ انس (۸۵ گرم)
  • آب – یک فنجان
  • شیر – ۲ فنجان

طرز تهیه چای زنجبیل - چای زنجبیل با شیر

طرز تهیه چای زنجبیل – چای زنجبیل با شیر

طرز تهیه:

آب را بجوشانید، سپس تکه های برش داده شده زنجبیل را به آن اضافه کنید.

۱۰ دقیقه منظر بمانید با تکه های زنجبیل در آب بجوشانید.

ظرف را از روی اجاق برداشته و ۲ فنجان شیر به آن اضافه کنید. سپس مجددا ظرف را روی اجاق بگذارید و به مدت ۵ دقیقه با شعله ملایم آن را حرارت دهید.

چای زنجبیل و شیر آماده است، نوش جان!

لازم به ذکر است که چای زنجبیل و شیر برای آرام کردن معده بسیار مفید است.

طرز تهیه چای زنجبیل: چای زنجبیل سرد

در دو بخش قبل چای زنجبیل به شکل گرم تهیه شده و معمولا به همان صورت هم مصرف می شد اما در روش سوم تهیه چای زنجبیل که در اینجا توضیح داده شده، پس از تهیه چای، چند تکه یخ هم به آن اضافه نموده و به صورت یک نوشیدنی خنک مصرف می گردد.

مواد لازم:

  • زنجبیل تازه رنده شده – ۲ قاشق غذاخوری
  • آب – حدود ۹۴۰ میلی لیتر (کمی کمتر از یک لیتر)
  • لیمو – ۱ عدد به صورت آبلیمو
  • تکه های یخ
  • شیرین کننده (در صورت تمایل)

طرز تهیه دمنوش زنجبیل - چای زنجبیل سرد

طرز تهیه دمنوش زنجبیل – چای زنجبیل سرد

طرز تهیه:

زنجبیل تازه را شسته و پوست آن را بکنید سپس آن را رنده کنید.

حال زنجبیل رنده شده را درون به همراه حدود ۱ لیتر آب درون یک قابلمه ریخته و حرارت دهید و اینکه آب به جوش آید.

یک عدد لیمو را آب گرفته و آن را به محتوای قابلمه اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا در تمام قابلمه پخش گردد.

حال محتوای قابلمه را با عبور از صافی درون یک لیوان بریزید و چند تکه یخ هم به آن اضافه کنید.

در صورت تمایل می توانید از کمی شیرین کننده هم استفاده کنید.

چای زنجبیل سرد آماده است، نوش جان!