به طور کلی تجهیزات دندانپزشکی به اجزای زیر تقسیم می شوند:
۱)یونیت و صندلی
۲)کمپرسور
۳)آمالگاماتور
۴)کاویترون
۵)لایت کیور
۶) ابزار : توربین- ایرموتور- میکرو موتور- پوآر آب و هوا – هندپیس- آنگل
۷)استریلیزاتور
۸)رادیولوژی (تک دندان)
۹)ساکشن ها
۱۰)موتور آویز
۱۱)تابوره

یونیت
هر یونیت از چهار قسمت تشکیل شده است:
۱)صندلی
۲)جعبه باکس و تابلیت
۳)چراغ روشن
۴)کراشوار (لیوان پرکن- دستشویی وساکشن )
‌یونیت دندانپزشکی ابزارهای لازم را در اختیار دندانپزشک قرار می دهد که این مجموعه شامل حداقل یک توربینپ (high -speed) ویک میکروموتور یا ایرموتور (low-speed) و پوآر آب وهوا است.
دستگاه های دیگری هم مانند دستگاه اولتراسونیک (جرم گیری ) و دستگاه لایت کیور هم مکمل یونیت هستند .
یونیت توسط هوای فشرده و آب و الکتریسته از طریق کلید یا پدال فعال می شود. اتصال اینسترومنت های چرخشی و پوار آب وهوا به یونیت به دو روش زیر  است:
۱-شیلنگ از بالا
۲-شیلنگ آویز (کویلی یا تلفنی و معمولی)
یونیت های شیلنگ از بالا احتمال خطر سقوط توربین و ایرموتور و یا پوار را از بین می‌برد. ضروری است که یونیت دندانپزشکی طوری طراحی شود که وسایل به راحتی در  دسترس دندان پزشک قرار گرفته و انتشار عفونت را به حداقل برساند. سطوح یونیت باید کاملا صاف و صیقلی باشد تا به راحتی تمیز و ضد عفونی شود. رنگ آن باید پخته شده باشد تا محلول های ضد عفونی مخرب رنگ نباشد به منظور جلوگیری از انتشار عفونت باید از غلاف های یک بار مصرف برای اینسترومنت ها استفاده شود .
دربرخی از یونیت ها منبعی جداگانه جهت ماده ضد عفونی وجود دارد که این ماده با آب مخلوط شده تا به کاهش میکروارگانیسم ها کمک کند .   

چراغ دندان پزشکی
چراغ دندان پزشکی باید نور کافی و سرد ومتمرکز داشته باشد. شدت نور در یونیت بستگی زیادی به نوع و جنس شیشه منعکس کننده (Reflector) که در پشت لامپ قرار گرفته که شدت نور باید از ۲۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لوکس قابل تنظیم باشد.
‌رنگ نور چراغ باید مانند نور آفتاب باشد و نور تابیده شده از چراغ فقط محیط دهان را روشن کند تقریبا یک مستطیل ۱۰*‌۱۵ سانتی متر باشد. نور ناکافی و زرد رنگ باعث خستگی مفرط چشم دندان پزشک می شود. از آنجا که لامپ های چراغ از نوع کوارتز‌-‌هـالـوژن اسـت لـذا بـه هنگـام تعـویـض لامپ باید از دست زدن به حباب لامپ جدا  خودداری شود زیرا سدیم موجود در پوست دست توسط پوشش کوارتزی جذب شود وبا بخار هالوژن ترکیب می شود و بدین ترتیب باعث کوتاهی عمر لامپ می شود.

  ‌کراشوار
کراشوار باید گودی مناسب داشته و فاصله آن تا بیمار طوری باشد که به هنگام تخلیه آب دهان اطراف آن خون آلود و یا آلوده نشود و آب به طور کامل درون کراشوار چرخش داشته و  دارای توری قالب تخلیه باشد تا خرده های آمالگام و یا خرده های دندان وارد فاضلاب نشود و آب داخل کراشوار تخلیه مناسب داشته باشد . جنس کراشوار نباید طوری باشد که مواد دندان پزشکی یا مواد ضد عفونی درآن تغییر رنگ ایجاد کند .

 ‌لیوان پرکن
ایـن سیستـم جهـت پـرکـردن لیـوان اسـت. اگـر ایـن سیستـم دارای آبگـرمکـن بـاشد مناسب‌تر است و جهت جلوگیری از اتلاف وقت برای پرکردن لیوان، داشتن تایمر ضروری است.

 ‌ساکشن 
یونیت دندانپزشکی باید جهت جلوگیری از اتلاف وقت و دید کافی درمحیط دهان ، دارای سیستم مکنده  خوب باشد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

اجزاء تشکیل دهنده ‌ساکشن
موتور الکتریکی
مولد فشار منفی
مخزن جمع آوری مایعات
فیلتر های تصفیه
مانومتر
اتصالات انتقال دهنده مایعات و فشار منفی

طرز کار دستگاه ساکشن
جهت ایجاد فشار منفی مورد نیاز، ساکشن ها از سیستم های مختلفی بهره می برند. بـرخـی از سـاکـشـن هـا از پـمـپ هـای روغـنـی اسـتـفـاده می کنند و برخی دیگر هم از سیلندرهایی استفاده می کنند که نیاز به روغن ندارند. برخی هم از اختلاف فشار ایجاد شده توسط اکسیژن متراکم در مخازن اکسیژن جهت ایجاد فشار منفی و مکش مناسب استفاده می‌کنند. نوع اخیر عموما به همراه ست اکسیژن موجود در آمبولانس ها و دیگر ست های کمک های اولیه عرضه شده و جهت استفاده در مواقع بحرانی کاربرد دارد.

حفظ و نگهداری دستگاه ساکشن
قبل از اینکه مخزن ساکشن پر شود و مایعات به داخل موتور آن نفوذ کنند، حتما مخزن آن تخلیه شود.
فیلتر های ساکشن حداقل هر ۶ ماه یک بار تمیز یا در صورت امکان تعویض شود.
در ساکشن ها روغنی، هر ماه یک بار سطح روغـن بررسی شود و در صورت کم شدن، با استفاده از روغن مناسب جایگزین شود، برای ایـــن کـــار مـــی تـــوان از روغـــن هـــای خــودکــار (هیدرولیک) مخصوص ماشین استفاده کرد.
در هـر بـار استفـاده از دستگاه ساکشن برای بیمار، بایستی کاتر جدیدی مورد استفاده قرار گیرد. ولی در صورتی که امکان آلودگی محیط تــرشـحــات آسـپـیــره شــده وجــود داشتـه بـاشـد، می‌توان به مقدار کافی آب ژاول برای رسیدن به درصـد مـطـلـوب آن (۱)% جـهـت ضدعفونی، به داخل باتل آسپیره کرد و حداقل به مدت ده دقیقه قـبـل از تـخـلـیـه و شـسـتـشـو بـه همین حال باقی گذاشت.

بزاق کش (saliva ejector)
این سیستم با آب یا هوا کار می کند . دارای مکش نسبتا  ضعیف است و برای مکش بزاق به کار می رود ولی برای کشیدن خون و بزاق غلیظ و مایعات چرکی مناسب نیست. هرچه فشار آب یا هوا بیشتر باشد، ساکشن هم بهتر کار خواهد کرد و سیستم آن به این صورت است که آب از قطعه ای به نام جت پمپ عبور می کند. خلاء ایجاد شده عمل مکش را انجام می دهد. لازم به توضیح است برای بهتر کار کردن ساکشن بین هر دو یا سه مریض کلید برگشت ساکشن را فشار داده تا آب از طریق شیلنگی که در اختیار بیمار است به بیرون برگردد تا در صورت وجود خرده دندان یا آمالگام یا هر چیز دیگر از آن خارج شود.

ساکشن مرکزی
ایـن دستگـاه مـاننـد جـاروبـرقی عمل می کند وقدرت مکش آن بین ۱۰ تا ۱۵ برابر سـاکشـن‌هـای معمـولی استجریان هوا با سرعت ۱۵۰ تا ۲۰۰کیلومتر در ساعت عبور می‌کند و قدرت مکندگی آن حدود ۵۰ لیتر آب دردقیقه است و مواد جامد و مایع از فاصله ۱۰ تا ۱۵ میلی متری دهانه سرساکشن مکیده می شود . این فاصله درساکشن پرتابل بین ۳ تا ۵ میلی متر است.

 

سرامیک های دندانی (Ceramics)
هر محصولی که ضرورتا از ماده غیر فلزی ساخته شده و در درجه حرارت بالا پخته شده تا به خواص مطلوب برسد سرامیک گفته می شود. سرامیک های دندانی ابتدا در اواخر سال ۱۷۰۰ در دندان پزشکی به کار رفتند.
در اواخر قرن بیستم معرفی چندین سیستم معمول برای ساختن ترمیم های دندانی تمام سرامیکی انجام گرفت. اولین آن ها سیستم  Castatbe glass ceramic بود که ترمیم با استفاده از تکنیک حذف موم ریخته شده و سپس heat treat می شد تا تمام شکل آن به گلاس سرامیک افزایش یابد. بعدها  این سیستم  Castable به دلیل مشکلات تولید و انـسـیــدانــس زیــاد شـکـســت کنـار گـذاشتـه شـد. در حـدود ۱۵ سـال گـذشتـه هـم زمـان سرامیک‌های  Slip-Casting, heat pressingو  machining گسترش پیدا کردند. 

ترمیم های سرامیک- متال  (Ceramic-Metal Restorations)
ترمیم های سرامیک- متال شامل یک فریم ورک فلزی ریختگی هستند که حداقل دو لایه سرامیک بر روی آن ها پخته شده است. 

ترمیم های تمام- سرامیکی (All-Ceramic Restorations)
موادی که برای ترمیم های تمام سرامیکی به کار می روند، دارای دامنه وسیعی از فاز کریستالین به عنوان تقویت کننده بوده و بیش از ۹۰% حجمی حاوی فاز کریستالین هستند.
مواد تمام سرامیکی  Sinterشده ( Sintered All-Ceramic Materials)
مواد تمام سرامیکی (Slip-Cast All-Ceramic Materials)
مواد تمام سرامیکی قابل ساخت با ماشین ( Machinable All-Ceramic Materials)

‌سمان ها
سمان ها ی گوناگونی در دندان پزشکی برای دو هدف اولیه به کار گرفته شده اند:
۱)به عنوان یک ماده ترمیمی برای  fillingیا به تنهایی و یا  با مواد دیگر
۲) برای نگه داشتن رستوریشن ها یا وسایل در یک موقعیت ثابت داخل دهان
برخی سمان های دیگر برای اهداف خاص در رشته های ترمیمی، اندو، ارتو، پریو و جراحی به کار می روند. در زیر تقسیم بندی سمان های دندانی بر پایه اجزاء شیمیایی اصلی  ارائه شده است:
‌گــلاس آیـنــومــر هــا و هـیـبــریــدآینـومـرهـا (Glass   and    Hybrid   Ionomers)
زینک پلی اکریلات (Zinc   Polyacrylate)
زینک فسفات (Zinc Phosphate)
زینک اکساید اوژنول (Zinc   Oxide    Eugenol)
زینک اکساید بدون اوژنول
(Non-Eugenol-Zinc Oxide)
کلسیم هیدروکساید (Calcium   Hydroxide)
کامپومرها (Compomers)
کامپوزیت ها و سمان چسبنده
(Composite   and    Adhesive   Resins)

موم ها (Waxes)
موم ها دسته ای از مواد دندان پزشکی هستند که کاربرد زیادی دارند. این مواد می تواند از موم طـبیعی یا سنتتیک، صمغ، چربی، اسید چرب، روغـــن؛ رزیـــن طــبــیــعـــی یـــا سـنـتـتـیــک و انــواع رنگدانه‌ها تشکیل شود.
مـوم طـبـیـعـی: معدنی، گیاهی، حشره ای یا حـیــوانــی. دوگـروه اصـلـی تـرکـیـبـات آلـی مـوم: هیدروکربن و استر  ‌ هستند.
مــوم مـصـنـوعـی: تـرکیبـات آلـی پیچیـده، از ترکیبات شیمیایی مختلف که کاربرد محدودی در دندان پزشکی دارند.

موم الگوی اینله (Inlay Pattern Wax)
اینله ها، روکش ها و واحدهای بریج طلا به وسیله فرایند  Castingکه در آن از روش حذف الگوی مومی استفاده می شود، تهیه می شوند.

خصوصیات
۱Flow ): هنگامی که الگوی مومی مستقیما در دهان فرم داده می شود، موم باید تا دمایی حرارت داده شود که فلوی کافی تحت فشار داشته باشد و بتواند مجددا جزئیات زیادی از دیواره های تراش خورده را ایجاد کند.
۲) ضریب انبساط حرارتی
۳) تاب برداشتن الگوهای مومی 

موم بیس پلیت (Base plate Wax)
جهت ایجاد کانتور مطلوب دنچر پس از این که دندان ها در جایشان چیده می شوند به کار می‌رود. الگوهای وسایل ارتدنسی و پروتزهای غیر از دنچر کامل که باید از پلاستیک ها ساخته شوند، نیز از موم بیس پلیت ساخته می شوند. جهت چک کردن روابط فکی مختلف در دهان و انتقال آن ها به آرتیکولاتور مکانیکی هم به کار می رود. سه نوع از این موم ها شامل: نوع (I) که مـوم نـرمـی اسـت و جهـت سـاختـن کانتورها و ونیرها به کار می رود. نوع  (II) موم سختی است که برای الگوها به کار می رود و باید در آب و هوای معتدل در دهان امتحان شود. نوع  (III) که موم فوق العاده سختی است که برای الگوها به کـار مـی رود و باید در آب و هوای گرمسیری جهت امتحان در دهان به کار رود. 

موم باکسینگ (Boxing Wax)
جهت تشکیل کست پلاستری یا استونی از یـک قـالـب قـوس بـدون دنـدان ابتدا یک باکس مومی باید در اطراف قالب فرم داده شود و در داخل آن پلاستر یا گچ تازه مخلوط شده ریخته شده و ویبره شود.  موم  Boxing باید مختصری چــــســــبـــنـــــــاک بـــــــوده و دارای اســـتـــحـــکـــــــام و  Toughnessکافی جهت  Manipulation ‌مناسب باشد.

موم همه کاره (Utility Wax)
کار کردن با آن راحت بوده و چسبنده است. برای مثال ممکن است تری استاندارد سوراخ دار جهت استفاده با هیدروکلوئیدها به راحتی به وسیله چنین مومی کانتور مطلوب تری را ایجاد کند. همچنین مومی نرم، خم پذیر و چسبنده می تواند در قسمت لینگوال پونتیک بریج جهت ثبات آن ،حین ریختن اسپلنت پلاستر لبیالی به کار می رود.  به دو شکل قلمی و ورقه ای به رنگ قرمز تیره یا نارنجی تهیه می شود. موم  Utilityممکن است شامل  Petrolatum beeswaxو سایر موم های نرم با خصوصیات مختلف باشد.

موم چسب(Sticky Wax)
جهت پروتز، مخلوطی از موم ها و رزین ها یا سایر اجزا افزودنی تشکیل شده است.  موم چسب مذاب به دقت بر روی سطوحی که به کار برده می شود می چسبد. هرچند این موم جهت سوار کردن فلز یا قطعات رزین در یک موقعیت ثابت به کار می رود، اما بیشتر بر روی گچ های استون ها و پلاسترهای دندانی به کار گرفته می‌شود. 

موم قالب گیری اصلاحی 
(Corrective Impression Was)
به صورت یک لایه مومی روی قالب اصلی به کار می رود تا با بافت نرم تماس یافته و جزئیات را ثبت کند. این نوع از ماده قالب گیری، غشا مخاطی و بافت های زیرین را در حـالـت جـابـه جـایی بافت متحرک طی تماس فانکشنال با بیس دنچر ثبت می کنند. موم‌های اصلاحی از موم‌های هیدروکربنی مانند پارافین، سرزین و  beeswaxتشکیل شده‌اند و می توانند شامل اجزا فلزی باشند.

 ‌مواد پیشگیری کننده
مـواد مختلفـی در دنـدان پـزشکـی بـرای ممانعت از ایجاد پوسیدگی یا بروز درد و حساسیت عاجی یا شکستن دندان ها معرفی شده اند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گلاس اینومر (Glass Ionomer)
یک نوع سمان دندان پزشکی که از قدرت و سختی کمی برخوردار است و عمدتا جهت پر کردگی های سطحی بر روی سطوح پروگزیمال دندان قدامی و پر کردن نواحی سائیده شده لبه لثه استفاده می شود. به دو صورت سمان و ماده پرکننده استفاده می شود.

هیبرید اینومر (Hybrid Ionomer)
جهت ترمیم های تحت نواحی استرس کم به کار می رود و برای بیماران با ریسک پوسیدگی بالا توصیه می شود. استحکام عرضی هیبرید اینومر تقریباً دو برابر گلاس آینومر استاندارد است. فلوراید بیشتری در مقایسه با کامپومرها و کامپوزیت ها آزاد می‌کنند اما میزان آزاد سازی فلوراید آنها تقریباً مشابه گلاس آینومر است. 

وارنیش های فلوراید (Fluoride Varnishes)
وارنیـش هـای حـاوی فلـوراید به قصد رساندن فلوراید موضعی بیشتر به سطوح دندان‌ها در بیماران دارای ریسک پوسیدگی تهیه می شوند. آن ها به عنوان وارنیش جهت استفاده زیر ترمیم ها و در طول سطوح ریشه ای دندان های حساس دارای تحلیل لثه به کار می روند. یک مزیت جهت روش کاربرد وارنیش، وسعت زمان اکسپوز برای جزء فعال فلوراید در مقابل سطح دندان است.  تنها جنبه منفی کاربرد وارنیش ها مزه نسبتاً تلخ آن است که گذرا بوده همچنین تغییر رنگ دندانی است که کمتر از ۲۴ ساعت طول می کشد.  

 

گچ (Plaster)
گچ ها شاید بیشتر از سایر مواد در دندان پزشکی به کار می روند.
Dental Plaster, Stone, high strength/high expansion Stone, Casting investment، انواع مواد این گروه هستند. با تغییرات کمی محصولات گچی، جهت مقاصد متفاوتی به کار می روند.

 

آمالگام (Amalgam)
‌آمالگام آلیاژی مرکب از جیوه همراه با یک یا چند فلز دیگر است. آمالگام اغلب جهت ترمیم های مستقیم دائمی خلفی و جهت ترمیم های زیر بنایی  (Foundation) وسیع یا کرها که قبل از قرار دادن روکش به کار می روند مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که آمالگام به تازگی با جیوه مایع مخلوط شده ، خاصیت شکل پذیری (Plasticity) دارد که این امکان را فراهم می سازد که به خوبی در حفره آماده شده دندانی پک شود یا کندانس شود. مقدار جیوه موجود در کپسول های آمالگام ۴۲٫/ تا ۴۵٫/ وزن کل آمالگام جیوه است. عیب اساسی آمالگام رنگ نقره ای آن است که با ساختمان دندانی تطابق ندارد. مقداری شکننده (Brittle) بوده و تحت تاثیر کروژن و عمل گالوانیک قرار می گیرد.
دستگاه آمالگاماتور به دونوع تقسیم می شود:
۱) دستگاه کپسولی
۲) دستگاه پودری و کپسولی( دوکاره )
دستگاه کپسولی: دراین نوع دستگاه کپسول درمحل استقرار گیره کپسول قرار داده می شود. تنظیم میزان پودر و جیوه امکان پذیر نیست چون شرکت سازنده مقدار واحد آمالگام و جیوهرا مشخص نموده مانند ۱ واحد یا ۲ یا ۳ یا …  که در کپسول جاسازی کرده  و نیاز به تنظیم خاصی ندارد .
دستگاه پودری و کپسولی: دراین نوع دستگاه میزان پودرآمالگام متغییر است که پیچ تنظیم آن در بغل دستگاه قرار گرفته است ولی مقدار جیوه همیشه ثابت است. هرچه پیچ تنظیم به طرف مثبت باشد پودر بیشتر و به طرف منفی پودر کمتر است. پس از هر بار استفاده ازآمالگاماتور از برس مخصوصی که جهت تمیز نمودن داخل لوله و درپوش آمــالـگـامـاتـور اسـت، استفـاده مـی شـود. قبـل از توقف کامل درپوش لوله آمالگاماتور،دقت شود کـه بـا دسـت تـماس نداشته باشد. از قرار دادن آمالگاماتور درمعرض نور آفتاب اجتناب شود و هر هفته یکی دو مرتبه آمالگاماتور را چند بار سر و ته کرده و سپس در جای خود قرار داده شود. به دلیل لرزش دستگاه پودر آمالگام در مخزن خود فشرده می شود و باعث عبور نکردن مقدار لازم پودر در لوله ترکیب آمالکاما تور می شود که کم شدن پودر، تنظیم دستگاه  را به هم می زند.

 ‌سر قلم جرمگیری اولتراسونیک
از این وسیله برای:
حذف جرم های دندان های بالا و زیرلثه ای
حــذف پــلاک بـاکـتـریـایـی از پـاکـت هـای پریودنتال
حذف رنگ دانه های سنگین از دندان
حـذف سمـان اضافی بندهای ارتودنسی بعد از سمان کردن
مشخصات این وسیله عبارتند از:
!استفاده در دستگاه جرم گیری ماوراء صوت
 “اولتراسونیک
َخنـک شـونده با آب: سیستم آب رسانی متنوع بر سر قلم های مختلف
$انواع شکل، اندازه و طراحی بسته به منطقه عملکرد

 ‌دستگاه جرم گیری ماوراء صوت
عملکرد این وسیله توسط قلمی که با فرکانس بالا به لرزش در آمده و با آب خنک می شود.
مشخصات این وسیله عبارتند از:
دارای فرکانس بسیار بالای امواج صوتی که به انرژی مکانیکی به صورت لرزش تبدیل می شود.
تـنوع در فرکانس از مقادیر ۱۸ تا ۵۰ کیلو هرتز
بعضی انواع دارای مخزن آب
انواع اندازه و طرح

 ‌پالپ تستر/حیات سنج
‌از این وسیله برای آزمایش حیات پالپ دندان استفاده می شود. این وسیله دارای ویژگی ها و مـشـخـصـاتـی مـانـنـد انـواع تـسـتـر(  الـکـتـرونیک،   دیـجیتال)، ارسال ایمپالس به پالپ دندان برای ایـجـاد واکـنـش، افـزایـش احـسـاس شـدت موج الکتریکی به طور آهسته، استفاده از خمیر دندان برای انتقال الکتریکی از نوک الکترود به دندان، قرار گرفتن نوک آن در سمت باکال یا لینگوال دندان طبیعی و دارای انواع برق یا باطری است.

ریمر (Reamer)
از این وسیله برای ‌بریدن و صاف کردن دیواره های عاجی کانال ها و وسیع کردن دیواره های داخلی کانال استفاده می شود.
از مشخصات این وسیله می توان به مواردی همچون لبه های برنده مثلثی پیچ دار مانند فایل های نوع “کا” ولی لبه های برنده دورتر از آن، افزایش ضخامت با هر سایز، کدبندی رنگ دسته متناسب با سایز و انواع اندازه های متناسب با طول کانال اشاره کرد.

فایل های معالجه ریشه-نوع Root Canal File-K Type) K)
از ایـن وسیلـه مـی تـوان بـرای تمیـز کـردن دیـواره هـای داخلی کانال و شکل دادن دیواره‌های داخلی کانال استفاده کرد.
ویـژگی های این وسیله شامل طراحی پیچ خورده، افزایش ضخامت با هر سایز، کدبندی رنگ دسته متناسب با سایزو انواع اندازه ها برای تطابق با طول کانال است.

ماتریس نگهدار تافل مایر‌
از این وسیله برای ثابت نگه داشتن ماتریکس بند طی متراکم کردن مواد ترمیمی در حفرات کلاس II مواد آمالگام، کامپوزیت و بازسازی کامل دندان استفاده می شود.
قسمت های مختلف این وسیله عبارتند از:
۱)شیارهای راهنما: شیار مستقیم، شیارهای راست و چپ برای سمت های راست و چپ
۲)شیار مورب: روی قسمت دوکی شکل بالا و پایین می رود.ماتریکس بند در داخل شیار قرار گرفته و قسمت دوکی شکل بند را در محل محکم می کند. شیارهای باز به سمت لثه قرار می گیرد.
۳)دوکی شکل: ماتریکس بند را نگه می دارد.
۴)دستگیـره داخلـی: انـدازه حلقـه مـاتـریکس بند را به منظور تطابق دور دندان و همچنین لق شدن بند برای برداشتن آن تنظیم می کند.
۵)دستگیره خارجی: در انتهای قسمت دوکی شکل قرار دارد که ماتریکس بند را شل یا سفت می کند.

سرسوزن بلند
از سرسوزن کوتاه برای اجرای بی حسی برای تزریق نفوذی infiltration فک بالا و از سرسوزن بلند برای انجام بی حسی برای تزریق بلاک block فک پایین استفاده می شود. اجزای سرسوزن شامل:
۱)انتهای فشنگی سوزن
۲)توپی سوزن
۳)انتهای تزریق سوزن
۴)کلاهک محافظ
۵)محل سیل کلاهک
۶)محافظ سوزن
سرسوزن کوتاه دارای یک اینچ و سرسوزن بلند دارای ۸۷۵/۱ اینچ طول است. شماره گیج مشخـص کننـده قطر یا ضخامت سوزن است.  شماره گیج بزرگتر نشان دهنده سوزن ظریف تر است. به طور مثال گیج ۳۵ نازک تر از گیج ۳۰ است.

ابزار چهار نمره ای
شماره های روی دسته این وسیله نشان دهنده عرض، زاویه برش لبه، طول، و زاویه تیغه است. اولیـن شمـاره نشـان دهنـده عرض تیغه به دهم میلیمتر است. به عنوان مثال شماره ۴۰ معرف ۴ میلیمتر است. دومین شماره: نشان دهنده زاویه برش لبه تیغه نسبت به دسته به سانتیگراد است. بــــه طــــور مـثـــال شـمـــاره ۹۰ مـعـــرف ۹۰ درجـــه سـانـتـیـگـراد اسـت. سـومین شماره نشان دهنده طـول تـیـغـه بـه مـیـلـیـمـتـر اسـت. یـعـنـی شـماره ۲ نـشان‌دهنده ۲ میلیمتر است وچهارمین شماره نشان دهنده زاویه تیغه از محور طولی دسته به سانتیگراد است که شماره ۵ نشان دهنده ۵ درجه سانتیگراد است.

آینه دندان پزشکی
از این وسیله برای دید غیر مستقیم، عقب زدن لب ها، گونه و زبان و انعکاس نور به داخل دهان استفاده می شود. دارای دو نوع تخت (Flat) و مقعر (Concave) است که نوع تخت آن تصویر دقیق و نوع مقعر تصویر را با بزرگنمایی نشان می‌دهد. دارای اندازه های مختلفی است ولی سایز ۴ و ۵ آن کاربرد بیشتری دارد.

/برج دنتال